تهران تهرانپارس، سازمان آب حکیمیه، شادی شمالی، پلاک9
۰۹۱۲۱۴۹۴۱۴۵
معرفی انواع گریدهای اساسی پلیمر-بخش اول

معرفی انواع گریدهای اساسی پلیمر-بخش اول

اکثر بسپارهای مصرفی تولید شده در صنایع پتروشیمی، از قبیل پلی‌اتیلن، پلی‌اتیلن‌ترفتالات، پلی پروپیلن، پلی وینیل کراید، پلی‌استایرن و اکریلونیتریل بوتادین استایرن می باشد. پلی‌اتیلن که معمولا در سه گروه پلی اتیلن سنگین، سبک و سبک خطی تهیه میشود شایع ترین  بسپار دنیا است. افزایش رشد سریع مصرف پلی اتیلن ترفتالات و پلی پروپیلن در مقایسه  با پلی وینیل کلراید سبب گردید که این بسپار از رتبه دومین بسپار پر مصرف جهان به رتبه چهارم پس از پلی اتیلن تر فتالات و پلی پروپیلن سقوط نماید. پلی استایرن و اکریل و نیتریل بوتادین استایرن نیز در پله های بعدی پس از پلی وینیل کلراید هستند .

پلی اتیلن

اتیلن، سبکترین الفینی است که گازی بی رنگ، قابل اشتعال و با بویی شیرین می باشد. پلی اتیلن بسپاری است که از اتیلن ایجاد می شود. رزین های پلی اتیلن به دلیل برخورداری از خصوصیاتی نظیر منطعف بودن زیاد، مقاومت عالی در مقابل اسیدها، بازها و نمک‌ها (به غیر از مواد اکسید کننده قوی) و آب، در محصولات زیادی بکار رفته و از همین رو، در حال حاضر بیشترین تولید بسپار دنیا را مال خود نموده است. در حال حاضر، مصرف جهانی این بسپار بالغ بر 69 میلیون تن ، برابر با 31 درصد تمام مصرف بسپارهای پرمصرف جهان است. سه گروه عمده این بسپار، پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک و پلی اتیلن سبک خطی هستند.

برای اطلاعات بیشتر درباره پلی اتیلن تزریقی کلیک کنید.

پلی اتیلن سنگین ( HDPE)

چسبندگی زنجیره مولکولی در این مدل بسپار سبب افزایش دانسیته و کم شدن شدید انعطاف پذیری آن می شود. این بسپار درحالی نسبت به پلی اتیلن سبک از مقاومت ضربه ای کمتری بهره می برد، اما استحکام آن در  مقابل مواد شیمیایی تنش‌های شکننده محیطی عالی است. بنابراین در تولید انواع محصولات تجاری شبیه ظروف نگاه دارنده سوخت، صندلی های فضای باز، اسباب بازی‌ها، جامه دان‌ها، لوله‌ها، روکش کابل و سیم و … کاربرد دارد.

ضایعات پلیمری

پلی اتیلن سبک ( LDPE)

پلی اتیلن سبک LDPE به لحاظ فشردگی کم مولکولی از دانسیته کم و در نتیجه انعطاف پذیری خوبی برخوردار است، این خصوصیت سبب شده که این محصول در ساخت فیلم و ورق جهت استفاده در روکش‌های طلقی شفاف، آستر‌های بسته بندی ، کاورها، ظروف تحت فشار، روکش کابل و سیم و… مصرف می‌گردد.

پلی اتیلن سبک خطی

این بسپار از چگالی کمتری در مقایسه  با پلی اتیلن سبک برخوردار است، در مقابل پارگی و سوراخ شدن مقاومت و کشش بهتری از خود بجای می گذارد. این بسپار، در تولید فیلم بسته بندی، روکش کابل و سیم، بطری و ظرف، اسباب بازی، ورقه، لوله و… کاربرد دارد. آسیا، آمریکای شمالی و اروپای غربی به ترتیب، بزرگترین تولید کنندگان پلی اتیلن جهان می باشند. ساخت پلی اتیلن سبک خطی در سال 2002 بالغ بر 9/14 میلیون تن بوده که با رشد 7/5 درصدی به 6/19 میلیون تن در سال 2007 رسیده است. احتمالا تولید این بسپار به حدود تقریبی 26 میلیون تن در سال 2012 ارتقا یابد. این بسپار به جهت خصوصیات استثنایی که دارد، از رشد مصرف بالاتری نسبت به پلی اتیلن‌‌های سبک و سنگین برخوردار است.  پیش بینی می‌گردد تا سال 2017 استفاده از این پلیمر با حدود رشد مصرف سالانه 4/5 درصد به حدود 34 میلیون تن (34 درصد مصرف تمام پلی اتیلن ها ) بالغ گردد . همچنین پیش بینی می‌شود که در سال 2017، پلی اتیلن سنگین با مصرف حدود 46 میلیون تن حدود 46 درصد مصرف کل پلی اتیلن ها را برای خود کند. بهرحال، بازار مصرف پلی اتیلن سبک اشباع  شده است، اما احتمالا مصرف این نوع بسپار از حدود 7/17 میلیون تن در حال حاضر به حدود 7/20 میلیون تن در سال 2017 برسد.

پلی اتیلن ترفتالات

این پلاستیک نرم که تحول بزرگی در نگهداری مواد غذایی (مایعات) بوجود آورده، به دلیل بر خورداری از مقاومت بالا و تحمل فشار بیش از     PSI100 و استحکام در مقابل عبور گاز دی اکسید کربن ، کاربرد بسیار زیادی در نگهداری همه نوشابه های گاز کربنیک دار دارد. این بسپار که عمدتاٌ در دو رنج بطری و الیاف تولید می گردد. دومین بسپاری است که بیشترین مصرف را در جهان دارد.

گرید بطری

از اسم این گرید مشخص است که، این گرید در نگهداری انواع نوشیدنی‌های گاز کربنیک دار مصرف میشود. هم اکنون، مصرف جهانی آن 2/14 میلیون تن می باشد که معادل 7/6 درصد بسپارهای پرصرف جهان است و احتمالا تا سال 2017 به حدود 8/26 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

گرید الیاف

این رنج در تولید کلیه پارچه و پوشاک استفاده می شوند و بهترین شباهت را با پنبه طبیعی دارد. هم اکنون، مصرف جهانی گرید الیاف، 29 میلیون تن می‌باشد که حدود 6/13 درصد مصرف بسپارهای پر‌مصرف جهان است. احتمالا که اندازه مصرف این بسپار به حدود 3/41 میلیون تن در سال 2017 برسد. داکرون و ترویرا، نام تجاری برخی از الیاف پلی اتیلن ترفتالات هستند.

پلی پروپیلن

پلی پروپیلن، بسپاری گرم و نرم بوده که اولین بار در سال 1951 توسط دکتر کارل رهن بدون پی بردن به اهمیت آن، درهوخست آلمان ساخته شد. ویژگی این بسپار با کشف مجدد آن توسط جولیوناتا در سال 1954 مشخص شد .پلی پروپیلن با استفاده سالانه 6/45 میلیون تن و اختصاص 20 درصد از مصرف بسپار های اصلی، مقام سوم بسپارهای پر مصرف جهان را اشغال نموده است. خصوصیت افزایش پرکننده، استحکام دهنده و دیگر اصلاح کننده‌ها، پلی پروپیلن را تبدیل به بسپاری پر استفاده و پر طرفدار کرده است. تولید جهانی این بسپار در سال 2002 حدود 4/39 میلیون تن بوده که با رشد 5/4 درصدی به مقیاس 49 میلیون تن در سال 2007 رسیده است. احتمالا مصرف جهانی پلی پروپیلن تا سال 2017 به 5/69 میلیون تن ارتقا یابد .

ضایعات پلی پروپیلن در صنایع اتومبیل ، ساخت تزئینات داخلی، پروانه‌ها، کف‌پوش اتومبیل و جعبه باطری و البته در ساخت بدنه رادیو و تلویزیون، اجزای ماشین ظرف شویی، همزن‌های شست و شوگر، لوله، ساخت فیلم‌های بسته بندی برای صنایع غذایی و ساخت الیاف جهت تولید فرش، پشتی و گونی مورد مصرف قرار میگیرد. زیلو‌ها، چمن‌های مصنوعی، طناب های مقاوم در برابر پوسیدگی، تورهای ماهیگیری و قلم موها از استفاده های دیگر پلی پروپیلن هستند.

پلی وینیل کلراید  (PVC)

از مزیتهای پلی وینیل کلراید، استحکام عالی آن در مقابل چربی‌ها، روغن‌ها، اسید‌ها و بازها می‌باشد. عایق الکتریسیته بوده و در مقابل شعله، مقاومت می کند و از آنجاییکه به آسانی با انواع نرم کننده‌ها میکس می‌گردد، میتوان محصولات پلاستیکی متنوعی از سخت ترین شکل تا منعطف ترین شکل را از آن ایجاد نمود. پلی وینیل کلراید در دو دسته تولید می‌گردد: نوع سخت (هارد) و نوع انعطاف پذیر(سافت). اگر به این بسپار، نرم‌کننده‌ای اضافه نگردد یا با مقدار کمی از آن میکس شود، پلاستیک قوی و سفتی بوجود میاید که در تولید لوله و اتصالات ساختمانی، پروفیل در و پنجره، پوشش خارجی و پانل های ساختمانی، مجاری فاضلاب‌ها، ناودان‌ها، درزگیر در و پنجره، قطعات اتومبیل، کارت های اعتباری و … مورد استفاده قرار میگیرد. مصارف بسپار انعطاف پذیر بسیار زیاد و پر تنوع است. از تولید انواع کاغذ دیواری و رو مبلی تا تولید ورق و فیلم، از اسباب بازی گرفته تا شلنگ و پرده حمام و رومیزی ، کیسه خون و…. همگی از نیازمندان مصرف این بسپار هستند. هم اکنون، مصرف جهانی این بسپار 3/34 میلیون تن بوده که معادل 16 درصد مصرف بسپارهای اصلی است و احتمالا تا سال 2017 مصرف این بسپار به حدود 3/48 میلیون تن خواهد رسید .

پلی استایرن

در سال 1940 پلی استایرن توسط شرکت آلمانی صنعت فاربن کشف و تولید شد و  به عنوان یکی از مواد عایق در صنایع الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر پلی استایرن، مقام پنجم را در بین بسپارهای پر مصرف جهان را داراست و در اکثر صنایع استفاده میشود. روشن بودن، شکل پذیری و ارزان بودن این بسپار موجب شده تا ظرفیت جهانی این ماده از 7/8 میلیون تن در سال 1990 به 18 میلیون تن در سال 2003 ارتقا یابد. این بسپار که بر خلاف بقیه پلاستیکها شفاف است، در مقابل جذب آب، مقاومت خوبی می کند و عایق حرارتی و الکتریکی خوبی است. امروزه، ظرفیت تولید این ماده حدود 3/21 میلیون تن است که احتمالا با رشد 2 درصدی به حدود 5/23 میلیون تن در سال 2012 افزایش یابد. استفاده جهانی این بسپار هم اکنون حدود 4/16 میلیون تن بوده  که احتمالا تا سال 2012و2017 به ترتیب به حدود 19و 8/21 میلیون تن برسد. قدر این بسپار از مصرف بسپار های اساسی حدود 7/7 درصد است و در 3 گریدEPS،GPPS، HIPS تولید می گردد.

گرید معمولی  (GPPS)

این بسپار به جهت ویژگیهایی مانند شفافیت، استحکام در مقابل جذب رطوبت، نداشتن بو و مزه، عایق الکتریسیته و نیز خواص قالب پذیری خوب با مصرف فراوانی دارد. به همین دلیل این بسپار در تولید وسایلی از جمله لوازم بهداشتی، ورزشی، صنایع اتومبیل‌سازی، لوازم خانگی، صنایع الکتریکی، کامپیوتر، پنکه، ریش تراش و… مورد استفاده قرار میگیرد.

پلیمر

گرید مقاوم(HIPS)

ضربه پذیری کم گرید معمولی سبب شده است تا پلی استایرن اصلاح شده یا مقاوم، به شدت مورد توجه قرار گرفته و در رده بسپار های پر مصرف قرار گیرد. از ویژگیهای اصلی این گرید، خاصیت مکانیکی، بویژه ضربه پذیری عالی همراه با قیمت کم که کاربرد آن را در تولید انواع محصولات و ابزارآلات فراهم می سازد. اصلاح پلی استایرن، باعث افزایش چقرمگی، مقاومتی ضربه‌ای و افزایش کشش طولی می‌گردد. این کار شفافیت پلی استایرن را همچنین از بین می‌برد. پلاستیک‌های پلی‌استایرن اصلاح شده با لاستیک، معمولا در تولید تلویزیون، لوازم خانگی، قسمت‌های داخلی یخچال، نظیر سینی‌ها، طبقات، پوشش‌های داخلی، ظروف نگهداری و … مورد مصرف قرار میگیرد. مصرف این بسپار تقریبا 9/11 میلیون تن است که احتمالا به حدود 2/15 میلیون تن در سال 2017 ارتقا یابد.

گرید انبساطی

پلی استایرن انبساطی یا پلاستوفوم، یکی از أنواع پلیمر سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا و حرارت می باشد. این ماده، اولین بار بوسیله آلمان در جنگ جهانی دوم جهت استفاده در پل های شناور روی آب ساخته شد و در سال 1334 برای اولین بار کمپانی یونولیت آغاز به تولید این محصول (پلاستوفوم) در ایران نمود و به همین دلیل در ایران به اسم یونولیت معروف است. از این ماده جهت عایق سازی، ساخت محصولات نیازمند عایق حرارتی، بسته بندی ابزار حساس الکتریکی، الکترونیکی و مکانیکی شبیه ساخت سردخانه، عایق‌سازی صوتی و حرارتی دیوارها، ساخت ماکت و کار دستی، دکور فضاسازی موقت، ساخت سازه‌های سبک، یخدان و … مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده به نامهای تجاری دیگر مانند “پلی فوم” و “استایروفوم” نیز معروف است. استفاده این گرید انبساطی پلی استایرن در حال حاضر حدود 5/4 میلیون تن است که احتمالا تا سال 2017 به 6/6 میلیون تن برسد.

اکریلو نیتریل بوتادین استایرن(ABS)

این ترکیب، بسپاری گرم و سخت بوده که ویژگی تقریبا کم نظیری دارد. اکریلو نیتریل سبب افزایش مقاومت و استحکام شیمیایی، بوتادین باعث افزایش خاصیت چقرمگی و استحکام ضربه‌ای و استایرن باعث افزایش سختی و جلای این بسپار می شود. استحکام این بسپار در مقابل مواد شیمیایی، حلال‌ها و رطوبت، عالی است. این بسپار در تولید لوله و اتصالات، اثاثیه و قطعات اتومبیل، ساخت لوازم خانگی از قبیل جاروبرقی، آستر در یخچال و بدنه رادیو و تلویزیون، داشبورد و فرمان اتومبیل، تلفن، سقف اتاق‌های کاروان، سینی، مبلمان، قایق، ادوات موسیقی و …. بکار می رود.

بسپار های مهندسی

بسپارها یا پلاستیک‌های مهندسی به گروهی از پلاستیک‌ها که از ویژگی مکانیکی و حرارتی زیادی برخوردار بوده و به طور کلی در مقابل اعمال بار و حرارت و خوردگی ، مقاومت از خود نشان می دهند، گفته می‌شود. برخورداری از مقاومت زیاد و وزن کم، داشتن استحکام بالای شیمیایی، حرارتی و خوردگی به همچنین خواص الکتریکی قابل قبول و انعطاف پذیری در طراحی و شکل‌دهی، این دسته از بسپار ها را از بسپارهای اصلی دیگر  جدا ساخته، به گونه ایی که از آنها به نام بسپار های مهندسی  اسم برده می‌شود، طوریکه در بعضی کاربرد‌های خاص بجای فلزات نیز مورد استفاده قرار گرفته اند. همچنین از استفاده های این دسته از بسپارها می توان از استفاده آنها در صنعت پیشرفته هوا فضا، اتومبیل‌سازی، الکترونیک و ساختمان، ساخت محصولات و لوازم طبی، خا نگی، صنعتی و تجاری نام برد. برخی از بسپارهای مهندسی اصلی در مقاله بعدی معرفی می شوند.

شرکت آراد پلیمر پلاست بزرگترین و اصلی ترین خریدار و فروشنده انواع بسپارها و مواد پلیمری و ضایعات مواد پلیمری در شرق تهران می باشد. این شرکت با تجربه و دانش کم نظیر خود آمادگی ارایه مشاوره در خصوص فروش مواد و ضایعات پلیمری را دارد و انواع مواد و ضایعات پلیمری ذکر شده در این مقاله را می تواند در محل شما به قیمت فوق العاده خریداری نموده و خدمات جامعی در این خصوص به مشتریان خوب خود ارایه می نماید. انواع مواد و ضایعات پلیمری که توسط شرکت آراد پلیمر پلاست خریدار میگردد عبارتند از :

(پلی اتیلن ، پلی پروپیلن PP ، اولترامید ، هوستافرم ، پلی استال ، پلی استایرون ، لورن و بادی ،‌ هاش ، ای بی اس ABS ، PVC ، اکرولیک ، PPS ، هایمپک ، تزریقی ، گرانول ، پلی امید  ، آسیابی ، رنگی و بی رنگ)

از طریق لینک زیر با ما در تماس باشید.

محصولات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *